• SESYS

Obyčajný vitamín ničí bunky rakoviny a väčšine z nás chýba !


Vitamín K je dôležitý aj na zrážanie krvi a prospešný pre zdravé srdce či imunitný systém. No nie je káčko ako káčko. „Existuje niekoľko foriem vitamínu K. K1 sa nachádza v listovej zelenine, ale množstvo, ktoré dokáže organizmus absorbovať a využiť, je sotva 10 %,“ vysvetľuje biochemik docent Ing. Pavel Blažíček, PhD. Telo ho potrebuje na správnu zrážavosť krvi.


„K2 sa nachádza v niektorých fermentovaných potravinách a doplnkoch stravy. Všeobecne platí, že fermentované potraviny obsahujú menej vitamínu K2 ako vitamínu K1 v listovej zelenine, avšak K2 sa lepšie vstrebáva,“ upozorňuje na zásadný rozdiel biochemik. Zaujímavé je, že môžete mať dostatok vitamínu K1 a zároveň nedostatok K2. A v tom je problém!


Krvácate z nosa ?


O vitamíne K2 sa podľa docenta Blažíčka nikdy veľmi nehovorilo. „Je smutné, že táto významná živina sa prehliada, aj keď je dôležitá vo všetkých fázach života, nielen pre novorodencov a tehotné ženy. Odhaduje sa, že viac ako polovica dospelej populácie má nedostatok vitamínu K2,“ šokuje odborník. V dôsledku deficitu je ohrozené srdce a cievy, hrozí úbytok kostnej hmoty, zvýšená kazivosť zubov, silná menštruácia či krvácanie z nosa.


Poradí si s kazmi


„Vitamín K2 má podľa najnovších výskumov taký zásadný vplyv na zdravie, že môže znížiť úmrtnosť pri ateroskleróze, osteoporóze, cukrovke i rakovine. Zásadný je aj pre remineralizáciu zubov a dokonca vás dokáže zbaviť malých kazov.


Vápnik, déčko, káčko


Význam vápnika a vitamínu D, konkrétne D3, pre kosti je známy. „Ale len nedávno sa začal v rámci prevencie osteoporózy intenzívne sledovať aj vitamín K2. Fascinujúce je, že doplňovanie vitamínu D3 a vápnika spochybnil!“ prekvapuje Pavel Blažíček. Štúdie totiž ukázali, že ženy mali dostatok déčka, vápnika, dobrú hustotu kostí, a predsa veľa zlomenín. Vedcom to nedalo.


„Chýbal im vitamín K2. A to je odpoveď aj na to, prečo pacienti s vysokými hladinami vápnika majú o 30 % vyšší výskyt srdcovo-cievnych ochorení, v cievach veľa vápnika a v kostiach málo. Podarilo sa dokázať, že majú nízku hladinu špecifickej bielkoviny, ktorá závisí od dostatočnej hladiny vitamínu K2,“ hovorí odborník. Štúdie ukázali aj to, že vitamín K2 účinne zastaví úbytok kostnej hmoty u ľudí s osteoporózou a výživový doplnok s ním znížil o 80 % počet zlomenín. Navyše, vápnik ani vitamín D3 sa ku kostiam nedostanú bez dostatku K2.


Proti rakovine


Vedci tiež poukazujú na vzťah medzi K2 a rakovinou. Je dokázané, že káčko s vitamínom D3 predchádzajú vzniku rakoviny prostaty, spomaľujú rast nádorov pľúc a leukemických buniek. „Vitamín K2 premieňa určité druhy ľudských leukemických buniek na bežné biele krvinky. V bunkách niektorých mozgových nádorov, rakoviny žalúdka a rakoviny hrubého čreva zastavuje vitamín K reprodukčný bunkový cyklus a vyvoláva bunkovú smrť. Zároveň spúšťa proteín degradujúci DNA, ktorý rakovinové bunky potláča,“ opisuje najnovšie svetové výskumy docent Blažíček a neskrýva nadšenie. Vo vitamíne K2 vidí efektívnu možnosť na liečbu rakoviny, zároveň však priznáva, že je nevyhnutný ďalší výskum.


Najlepšie zo stravy

Foto: Shutterstock.com


Najviac K2 obsahujú fermentované sójové bôby natto, kyslá kapusta, kvasené uhorky, menej ho je vo vajciach a v sójovej paste miso. K1 je bohato zastúpený v bazalke, šalvii, majoráne a petržlenovej vňati, pričom v sušenej vňati je ho viac ako v čerstvej. Nájdete ho aj v kučeravom keli, púpavových listoch, v čerstvom špenáte.


Koľko je dosť ?


Vitamínom K sa zo stravy nepredávkujete, z doplnkov výživy však môžete. Sledujte si dennú spotrebu, ktorá by mala byť menej ako 60 mikrogramov u detí do 13 rokov, 75 mikrogramov u mladých do 18 rokov, 120 mikrogramov u dospelých mužov a 90 mikrogramov u žien. Potenie je prvým príznakom toho, že ste to s káčkom prehnali.


Aby vám to myslelo


Vitamín K2 je užitočný v prevencii vápenatenia tepien a svalových tkanív, ale rovnaký proces je prínosom aj na ochranu mozgu pred Alzheimerovou chorobou a ďalšími chorobami. Vitamín K pomáha zabrániť prebytku vápnika v organizme vrátane mozgu. „Odporúčam užívať vitamín K2 ako doplnok, lebo aj prebytok vápnika v mozgu stojí za niektorými poškodeniami pri Alzheimerovej chorobe. Pacienti so skorým štádiom Alzheimerovej choroby mali podľa výskumov podstatne menej vitamínu K2,“ hovorí Pavel Blažíček.


Zdroj: E-SHOP SESYS / Autor: lsd

 SECURITY SYSTEMS SLOVAKIA, s.r.o. ⁞ Viedenská 88, 925 32 Veľká Mača, Slovensko ⁞ info(at)sesys.sk ⁞ +421 948 282 334